9 Янв, 2013

Чи можливо об’єднати святкування Нового Року та Різдва Христового?

Нещодавно відомий російський протодиякон, професор Московської духовної академії Андрій Кураєв запропонував перенести дату святкування православного Різдва з 7 на 1 січня. Як вважає Андрій Кураєв, святкування Нового року і Різдва потрібно об'єднати, оскільки початок літочислення ведеться саме від Різдва Христового. Вже існуючий порядок він вважає «дещо дивним» і «нелогічним».

Духівник також зауважив, що в даний момент у народа «основна енергія» йде на святкування Нового року, а на Різдво її залишається зовсім мало, що зовсім не личить християнам. На його думку, в разі такого об'єднання, новорічне свято для кожної людини буде своїм. Він також висловив надію на те, що незабаром, в першу чергу, у російської церкви вистачить мужності на прийняття такого радикального рішення.

Така незвична пропозиція російського протодиякона, звісно, що сколихнула суспільство, в тому числі і українське. Тож, чи вважають наші церковнослужителі логічним та доречним перенесення святкування Різдва Христового з 7-го на 1-е січня, ми запитали у них самих.

«Є таке поняття в теології, називається ТЕОЛОГУМЕН. Тобто думка окремого священнослужителя, його особиста думка. Справа ось у чому. Якщо вчиняти з раціональної точки зору і з точки зору практицизму, то, дійсно, я вважаю, що це правильно. Але річ у тому, що наша церква ірраціональна, вона не діє за раціональними законами і ніколи діяти не буде. Ми, все-таки, живемо за духовними законами. Це 1-е заперечення отцю Андрію Кураєву. 2-е заперечення наступне. Ніхто з церковного народу навіть при насильницькому оголошенні про те, що ми переносимо ці терміни, ніхто цього не прийме. Це буде прецедент для ще одного розколу в церкві. От, наприклад, ми можемо привести Болгарську церкву, яка зробила подібний варіант і отримала розкол. Або візьмемо католицьку церкву, яка з латині перейшла на національні мови – і теж отримала розкол. Тому це особиста думка отця Андрія Кураєва. Нашу ментальність візьмемо. Що ми маємо на увазі під словом «святкувати»? Ну, це означає, що без пляшки не можна. І святкувати – це розгул у нас йде величезний. Не лише у нас: і у білорусів, і в українців, і у росіян – святкувати – це значить гуляти. Ну, нікуди ми від цього не подінемося. І тому узяти і поєднувати ці дві речі, я вважаю, недоцільно. На сьогодні подібні зміни призведуть до збентеження прихожан. Врешті-решт, церква повинна орієнтуватися не на світські традиції, не на традиції людей, а на традиції людей церковних», – поділився своїми думками керівник прес-служби Луганської єпархії Української православної церкви Московського патріархату, протоієрея Олександр Авдюгін.

Дещо схожою, але не такою жорсткою є точка зору представника Української православної церкви Київського патріархату, Єпископа Луганського і Старобільського Мефодія.

«Для нас є установлена уже традиція 7-го січня. Хотілося, щоб весь світ в один день святкував. І щоб у нас так було, але у нас є своя традиція – 7-ме січня. Ми на сьогодні вважаємо, що суспільство неготове, тобто ще не прийшов час. А 7-го у нас уже споконвіку уже всі чекають Різдво і готовляться. Тому, я думаю, не варто би сьогодні міняти. Це моя така приватна думка. Я не думаю, що сьогодні це є найбільш актуальним питанням, чесно Вам кажу. Аргументую я тим – це є наша традиція сьогодні. Прийде час, зміняться покоління, молоді прийдуть, можливо, вони вирішать, що краще буде 1-го. Сьогодні, я думаю, треба дотримуватися 7-го», – сказав отець Мефодій.

Як зазанчив протоієрей Луганської єпархії Олександр Авдюгін, церква живе по законам духовним, не піддаючись ніякій логіці. Та і традиція – річ сильна. Тож, мабуть, українці, та й не тільки, ще довго чекатимуть та святкуватимуть Різдво саме 7-го січня.

 

image_print

You may also like...